Marietta Petkova, piano
Vrijdag 23 oktober 2015 aanvang 20:15 uur
Deze Bulgaarse meesterpianiste wordt gezien als een fenomeen aan het klavier. Zij is in staat om de luisteraar in de ziel te raken. Spirituele diepgang, virtuositeit en veelzijdigheid zijn bij haar samengesmolten tot waarachtig kunstenaarschap, dat door pers en publiek met open armen wordt ontvangen.
Marietta Petkova concerteert in heel Europa, in Noord-Amerika en in Japan, voornamelijk met solorecitals, maar ook in kamermuziekverband en als soliste bij gerenommeerde orkesten. Regelmatig verschijnt zij op de belangrijkste Nederlandse podia.
“ Een goddelijk geïnspireerd natuurtalent” zo omschreef NRC Handelsblad haar solo recital in het Amsterdamse Concertgebouw.
Voor RECUM speelt Marietta werken van Bach, Skrjabin en Chopin.
Marietta Petkova concerteert in heel Europa, in Noord-Amerika en in Japan, voornamelijk met solorecitals, maar ook in kamermuziekverband en als soliste bij gerenommeerde orkesten. Regelmatig verschijnt zij op de belangrijkste Nederlandse podia.
“ Een goddelijk geïnspireerd natuurtalent” zo omschreef NRC Handelsblad haar solo recital in het Amsterdamse Concertgebouw.
Voor RECUM speelt Marietta werken van Bach, Skrjabin en Chopin.
In de internationale muziekwereld neemt Marietta Petkova een bijzondere plaats in. ‘De Bulgaarse meesterpianiste bespeelt de vleugel met een indrukwekkende virtuositeit, maar uiteindelijk draait alles bij haar om veel meer dan de noten’ (NRC Handelsblad). ‘Zij speelt niet de noten van de componisten, maar hun innerlijke gemoedstoestanden, in hun bewustzijn van de onontkoombaarheid aller dingen’ (Die Rheinpfalz). Of in de woorden van het Franse Messager: ‘De virtuose speelt niet, ze ís muziek’.
Marietta Petkova werd geboren aan de Donau, in Roese, Bulgarije. Zij studeerde in Sofia, Wenen (bij Paul Badura-Skoda), Banff (als Resident Artist) en in Amsterdam, waar zij in 1994 bij Jan Wijn haar studie afrondde met een 10 met onderscheiding. Daarnaast volgde zij tien jaar lang lessen bij de befaamde pianist György Sebök, die een sleutelrol in haar muzikale ontwikkeling heeft gespeeld. Nog maar 10 jaar oud, won Marietta Petkova in 1978 de Grand Prix van het Nationale Piano Concours van Bulgarije. Dit was de eerste van een serie prijzen en finaleplaatsen in Italië, Tjechoslowakije, Bulgarije, Portugal, Oostenrijk en Zwitserland (Concours Clara Haskil). In Nederland was zij o.m. winnares van het Eduard Flipse Concours. In 1993 werd haar door de Fondation Nicolas Ledoux en de Raad van Europa de prestigieuze titel ‘Lauréate Juventus’ toegekend. In 2000 overrompelde Marietta Petkova pers en publiek met Rachmaninov-recitals in Amsterdam (Concertgebouw) en Nijmegen (Concertgebouw De Vereeniging). ‘Petkova grandioos’ en ‘Pianiste Petkova: ideale Rachmaninov’, kopten De Telegraaf en NRC Handelsblad. Twee jaar later werd haar live-opname uit Lausanne van Rachmaninov’s complete Preludes door de internationale pers bejubeld. Tegenwoordig geniet Marietta Petkova een florerende carrière. Zij staat bekend om haar authenticiteit en veelzijdigheid. ‘Of het nu Rachmaninov, Bach, Brahms of Liszt is, Petkova speelt fenomenaal’ (HP/De Tijd). Marietta is Steinway Artist en heeft een succesvolle live-CD-serie op het label Bloomline, getuige vijfsterren-recensies in NRC Handelsblad voor de pianoconcerten van Chopin en Schumann met het NNO o.l.v. Michel Tabachnik (“even bedwelmend als onontkoombaar”) en in Luister Magazine voor de Sonate van Liszt (“Met een onblusbaar innerlijk vuur vinden zowel de duivelskunsten als de poëzie hun weg onder Petkova’s lenige vingers”). Op haar cd ‘En Face’ speelt zij Bach (1e Partita) en Beethoven (Sonata ‘Appassionata’), live opgenomen in Het Koninklijk Concertgebouw. Haar intens populaire cd ‘Encores’ werd onlangs geremastered en aangevuld met de Valse opus 64 nr 2 van Chopin. Luister Magazine: “Marietta Petkova heeft alles om een van de grootste pianisten van deze tijd te zijn. Ze heeft een voorkomen dat even mooi als mysterieus is, ze heeft een aansprekend persoonlijk verhaal, en ze speelt met een bovennatuurlijke intensiteit [..]. Haar concerten zijn gebeurtenissen van opperste concentratie, meditatie, een gedeeld verlangen. Het zijn gebeurtenissen die een leven verrijken, die de betekenis van de muziek lijken te veranderen [..]. Zij maakt de gelukkige toehoorders deelgenoot van een persoonlijke zoektocht, een persoonlijk leven, een persoonlijke emotie, een persoonlijke visie." |