Klára Würtz, piano & Timora Rosler, cello
vrijdag 2 december 2016 aanvang 20:15 uur
Programma: werken van Schumann, Brahms, Stravinsky
Klara Wurtz op YouTube
|
Carnegie Hall
Deze in Hongarije geboren pianiste trad in de Carnegie Hall te New York op met het Boston Symphony Orchestra o.l.v. Bernard Haitink. In het Mozart-jaar werd zij uitgenodigd voor een Mozart recital op de prestigieuze Salzburger Festspiele. Klára Würtz nam inmiddels meer dan 30 CD’s op die lovend werden besproken. |

Levensloop van Klára Würtz
Klára is de dochter van Ádám en Klára Würtz. Ádám Würtz was een kunstschilder, maar ook liefhebber van klassieke muziek. Klára begon al op haar vijfde levensjaar piano te spelen, maar van haar 6e tot haar 14e was zij lid van een kinderkoor van de Hongaarse radio. Zelf zei zij over het koor dat het hard werken was, bijna militaire dienst. Het kinderkoor maakte veelvuldig reizen naar verschillende landen en werelddelen, iets dat in het communistische Hongarije een bijzonder privilege was, waar Klára van genoot. Zij speelde vaak de intermezzo’s tijdens de voorstellingen.
In 1979 werd ze toegelaten tot de Faculteit voor Getalenteerde Kinderen van de Ferenc Liszt-Akademie voor muziek. Kinderen van de talentenklas van Miklósné Máthé waren gewoonlijk rond de 7 of 8 jaar; daartussen viel Klára met haar 14 jaar wel op. Toen ze 17 werd kreeg ze les van Zoltán Kocsis, Ferenc Rados en György Kurtág. In 1985 won zij de Ettore Pozzoli Pianocompetitie in Milaan.
Zij nam in 1988 deel aan de “Dublin International Piano Competition”, en viel in de prijzen met werk van Schubert. In de jury zat een vertegenwoordiger van Columbia Artists Management uit New York die haar een contract aanbood. Het betrof een project om klassieke muziek in alle uithoeken van de Verenigde Staten te brengen. In 1989 studeerde ze cum laude af. Met Joan Berkhemer en Nadia David vormde zij in 1990 het Klaviertrio Amsterdam.
In 1991 ging ze naar de VS om er volgens contract meer dan honderd concerten in 38 verschillende staten van de VS te geven. Naar eigen zeggen was deze gelegenheid een beslissend punt in haar carrière, omdat ze daarmee haar serieuze angsten op het podium heeft kunnen leren beheersen.
Samen met Joan Berkhemer en Nadia David vormde ze het Klaviertrio Amsterdam. Klara speelde in die tijd ook verschillende malen samen met duopartner Janine Jansen. Later speelde ze regelmatig samen met Timora Rosler. Aanvankelijk woonde ze en gaf ze les in Groningen, maar sinds 1996 woont ze in Amsterdam.
Op uitnodiging van Pieter van Winkel van Brilliant Classics nam ze in de Maria Minor de verzamelde pianosonates van Mozart op (1998) als onderdeel van de Mozart Edition, de budgetreeks Mozartwerken die via Kruidvat populariteit verwierf. Klára en Pieter sloten vriendschap en na 5 jaar trouwden ze.
In 2001 maakte zij een tournee met de Nord-West Deutsche Philharmonie in Nederland en Duitsland met het pianoconcert van Schumann. In het 2003 speelde Klára Würtz Mozart in de Carnegie Hall en de Boston Symphony Hall met het Boston Symphony Orchestra o.l.v. Bernard Haitink.
In 2006, het Mozartjaar, werd ze uitgenodigd om op de Salzburger Festspiele op te treden. Zelf zegt ze daarover dat ze vermoedt dat ze werd uitgenodigd vanwege de CD’s met de verzamelde Mozartsonates die ze eerder had gemaakt.
Klara's carrière vertoont ups en downs; periodes van optreden worden afgewisseld met stiltes. Na de geboorte van haar dochter in 2004 heeft zij een jaar niet kunnen spelen vanwege peesontstekingen in haar handen. Maar het is volgens haar ook niet haar ambitie om, zoals
ze dat zelf zegt, "een toppianiste" te worden.
Haar vele muziekopnames - meer dan 30 CD's - bestrijken voornamelijk de Klassieke en Romantische periode: Mozart, Beethoven, Brahms, Schubert, Schumann, Tsjaikovski.
Klára is de dochter van Ádám en Klára Würtz. Ádám Würtz was een kunstschilder, maar ook liefhebber van klassieke muziek. Klára begon al op haar vijfde levensjaar piano te spelen, maar van haar 6e tot haar 14e was zij lid van een kinderkoor van de Hongaarse radio. Zelf zei zij over het koor dat het hard werken was, bijna militaire dienst. Het kinderkoor maakte veelvuldig reizen naar verschillende landen en werelddelen, iets dat in het communistische Hongarije een bijzonder privilege was, waar Klára van genoot. Zij speelde vaak de intermezzo’s tijdens de voorstellingen.
In 1979 werd ze toegelaten tot de Faculteit voor Getalenteerde Kinderen van de Ferenc Liszt-Akademie voor muziek. Kinderen van de talentenklas van Miklósné Máthé waren gewoonlijk rond de 7 of 8 jaar; daartussen viel Klára met haar 14 jaar wel op. Toen ze 17 werd kreeg ze les van Zoltán Kocsis, Ferenc Rados en György Kurtág. In 1985 won zij de Ettore Pozzoli Pianocompetitie in Milaan.
Zij nam in 1988 deel aan de “Dublin International Piano Competition”, en viel in de prijzen met werk van Schubert. In de jury zat een vertegenwoordiger van Columbia Artists Management uit New York die haar een contract aanbood. Het betrof een project om klassieke muziek in alle uithoeken van de Verenigde Staten te brengen. In 1989 studeerde ze cum laude af. Met Joan Berkhemer en Nadia David vormde zij in 1990 het Klaviertrio Amsterdam.
In 1991 ging ze naar de VS om er volgens contract meer dan honderd concerten in 38 verschillende staten van de VS te geven. Naar eigen zeggen was deze gelegenheid een beslissend punt in haar carrière, omdat ze daarmee haar serieuze angsten op het podium heeft kunnen leren beheersen.
Samen met Joan Berkhemer en Nadia David vormde ze het Klaviertrio Amsterdam. Klara speelde in die tijd ook verschillende malen samen met duopartner Janine Jansen. Later speelde ze regelmatig samen met Timora Rosler. Aanvankelijk woonde ze en gaf ze les in Groningen, maar sinds 1996 woont ze in Amsterdam.
Op uitnodiging van Pieter van Winkel van Brilliant Classics nam ze in de Maria Minor de verzamelde pianosonates van Mozart op (1998) als onderdeel van de Mozart Edition, de budgetreeks Mozartwerken die via Kruidvat populariteit verwierf. Klára en Pieter sloten vriendschap en na 5 jaar trouwden ze.
In 2001 maakte zij een tournee met de Nord-West Deutsche Philharmonie in Nederland en Duitsland met het pianoconcert van Schumann. In het 2003 speelde Klára Würtz Mozart in de Carnegie Hall en de Boston Symphony Hall met het Boston Symphony Orchestra o.l.v. Bernard Haitink.
In 2006, het Mozartjaar, werd ze uitgenodigd om op de Salzburger Festspiele op te treden. Zelf zegt ze daarover dat ze vermoedt dat ze werd uitgenodigd vanwege de CD’s met de verzamelde Mozartsonates die ze eerder had gemaakt.
Klara's carrière vertoont ups en downs; periodes van optreden worden afgewisseld met stiltes. Na de geboorte van haar dochter in 2004 heeft zij een jaar niet kunnen spelen vanwege peesontstekingen in haar handen. Maar het is volgens haar ook niet haar ambitie om, zoals
ze dat zelf zegt, "een toppianiste" te worden.
Haar vele muziekopnames - meer dan 30 CD's - bestrijken voornamelijk de Klassieke en Romantische periode: Mozart, Beethoven, Brahms, Schubert, Schumann, Tsjaikovski.
|
Klara Wurtz en Timora Rosler spelen Schumann
|
Timora Rosler
De Israëlische/Nederlandse celliste Timora Rosler won in 1996 de eerste prijs op de Stuttgart International Cello Competition. In 1997 werd haar de Vriendenkrans van het Koninklijk Concertgebouw in Amsterdam uitgereikt. Door de jury werd zij als volgt geprezen: "Timora Rosler bezit een innemend talent, intieme uitdrukking, virtuositeit en een natuurlijk gevoel voor de compositie… Haar interpetatie is uitzonderlijk fascinerend."
Een jaar later won ze een speciale prijs voor haar interpretatie op de XI. International Bach Competition in Leipzig. Verder won ze de hoogste prijs op de Caltanisetta International Duo Chamber Music Competition in Italië in 1996 samen met haar vaste pianiste Klára Würtz, de Concerto Competition van het Aspen Music Festival in de Verenigde Staten en het Clairmont Competition in Israël.
Sinds 1985 ontving zij beurzen van de America Israël Cultural Foundation en was ze lid van de Distinguished Young Artists Chamber Music Group van het Jerusalem Music Centre. Ze nam deel aan masterclasses met Janos Starker, Heinrich Schiff, Boris Pergamenschikov, Anner Bijlsma, Lynn Harell en Daniel Shafran.
Rosler heeft haar diploma behaald aan de Universiteit van Yale, waar ze lessen volgde bij Aldo Parisot. Ze is afgestudeerd als Uitvoerend Musicus bij Dmitri Ferschtman aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam.
Ze speelde op talloze muziekfestivals, zoals Ravinia, Aspen, Banff Centre for the Arts, het Manchester Cello Festival, het International Musicians Seminar in Prussia Cove (Engeland), Holland Music Sessions, Pro Festival in Rolandseck (Duitsland), Cello Festival Zutphen en de Maurice Ravel Summer Academy in Frankrijk. Ze heeft ook deelgenomen aan de Gaia Kamermuziek Festival in Thun.
Rosler was te horen tijdens Concerten in Europa, de Verenigde Staten, Canada, Argentinië en Israël. Als soliste trad ze op met verschillende orkesten, zoals Vlaamse Radio Orkest (o.l.v. Martyn Brabbins), Philharmonia of the Nations (o.l.v. Justus Frants), Janácek Philharmonic, Grazioso Chamber Orchestra of the Hungarian National Philharmonic, Slowaaks Sinfonietta, Donetsk Philharmonic, National Symphony of Ukraine, Israel Sinfonietta Beer-Sheva, Haifa Symphony Orchestra, Camerata Antonio Lucio en Eastern Connecticut Symphony Orchestra. Met het Orquesta de Cámara Mayo uit Buenos Aires heeft zij een uigebreide tournee door Nederland (o.a. Grote Zaal van het Amsterdamse Concertgebouw) en Argentinië gemaakt, met werken van Piazzolla. Hiervan is ook een TV- en CD-registratie gemaakt. Verder heeft Timora Rosler opnamen gemaakt voor de Israëlische, Hongaarse, Duitse, Nederlandse en Amerikaanse radio.
Rosler heeft diverse cd-opnames op haar naam staan, meest recente: Beethoven- alle werken voor cello & piano samen met pianiste Klara Würtz, uitgebracht door Brilliant Classics.
Ook als kamermusicus is zij bijzonder aktief, zij maakt deel uit van het Serafino Strijktrio samen met violiste Cecilia Bernardini en altviolist Giles Francis.
Rosler is hoofdvakdocent aan het Conservatorium van Utrecht. Ze heeft masterclasses o.a. gegeven tijdens de International Conservatoire Week in St. Petersburg in Rusland, Instituto Bellini in Italy, International Cello Congress & Festival in Israel, Cellofestival Dordrecht, Utrecht String Academy in St. Vallerin in Frankrijk en Strings Winter Academy Davos in Zwitserland.
In 2013 maakte ze deel uit van de jury tijdens de IX. Aram Khachaturian International Cello Competition in Armenië.
Timora bespeelt een Thomas Dodd cello uit 1800.
De Israëlische/Nederlandse celliste Timora Rosler won in 1996 de eerste prijs op de Stuttgart International Cello Competition. In 1997 werd haar de Vriendenkrans van het Koninklijk Concertgebouw in Amsterdam uitgereikt. Door de jury werd zij als volgt geprezen: "Timora Rosler bezit een innemend talent, intieme uitdrukking, virtuositeit en een natuurlijk gevoel voor de compositie… Haar interpetatie is uitzonderlijk fascinerend."
Een jaar later won ze een speciale prijs voor haar interpretatie op de XI. International Bach Competition in Leipzig. Verder won ze de hoogste prijs op de Caltanisetta International Duo Chamber Music Competition in Italië in 1996 samen met haar vaste pianiste Klára Würtz, de Concerto Competition van het Aspen Music Festival in de Verenigde Staten en het Clairmont Competition in Israël.
Sinds 1985 ontving zij beurzen van de America Israël Cultural Foundation en was ze lid van de Distinguished Young Artists Chamber Music Group van het Jerusalem Music Centre. Ze nam deel aan masterclasses met Janos Starker, Heinrich Schiff, Boris Pergamenschikov, Anner Bijlsma, Lynn Harell en Daniel Shafran.
Rosler heeft haar diploma behaald aan de Universiteit van Yale, waar ze lessen volgde bij Aldo Parisot. Ze is afgestudeerd als Uitvoerend Musicus bij Dmitri Ferschtman aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam.
Ze speelde op talloze muziekfestivals, zoals Ravinia, Aspen, Banff Centre for the Arts, het Manchester Cello Festival, het International Musicians Seminar in Prussia Cove (Engeland), Holland Music Sessions, Pro Festival in Rolandseck (Duitsland), Cello Festival Zutphen en de Maurice Ravel Summer Academy in Frankrijk. Ze heeft ook deelgenomen aan de Gaia Kamermuziek Festival in Thun.
Rosler was te horen tijdens Concerten in Europa, de Verenigde Staten, Canada, Argentinië en Israël. Als soliste trad ze op met verschillende orkesten, zoals Vlaamse Radio Orkest (o.l.v. Martyn Brabbins), Philharmonia of the Nations (o.l.v. Justus Frants), Janácek Philharmonic, Grazioso Chamber Orchestra of the Hungarian National Philharmonic, Slowaaks Sinfonietta, Donetsk Philharmonic, National Symphony of Ukraine, Israel Sinfonietta Beer-Sheva, Haifa Symphony Orchestra, Camerata Antonio Lucio en Eastern Connecticut Symphony Orchestra. Met het Orquesta de Cámara Mayo uit Buenos Aires heeft zij een uigebreide tournee door Nederland (o.a. Grote Zaal van het Amsterdamse Concertgebouw) en Argentinië gemaakt, met werken van Piazzolla. Hiervan is ook een TV- en CD-registratie gemaakt. Verder heeft Timora Rosler opnamen gemaakt voor de Israëlische, Hongaarse, Duitse, Nederlandse en Amerikaanse radio.
Rosler heeft diverse cd-opnames op haar naam staan, meest recente: Beethoven- alle werken voor cello & piano samen met pianiste Klara Würtz, uitgebracht door Brilliant Classics.
Ook als kamermusicus is zij bijzonder aktief, zij maakt deel uit van het Serafino Strijktrio samen met violiste Cecilia Bernardini en altviolist Giles Francis.
Rosler is hoofdvakdocent aan het Conservatorium van Utrecht. Ze heeft masterclasses o.a. gegeven tijdens de International Conservatoire Week in St. Petersburg in Rusland, Instituto Bellini in Italy, International Cello Congress & Festival in Israel, Cellofestival Dordrecht, Utrecht String Academy in St. Vallerin in Frankrijk en Strings Winter Academy Davos in Zwitserland.
In 2013 maakte ze deel uit van de jury tijdens de IX. Aram Khachaturian International Cello Competition in Armenië.
Timora bespeelt een Thomas Dodd cello uit 1800.