Foto Header: Merlijn Doomernik
Rosanne Philippens, viool
Thomas Beijer, piano
vrijdag 6 maart 2015 aanvang 20:15 uur
De Badische Zeitung prees haar “beseelte, im jeden moment musikalische geigeton!” (2014) en de Volkskrant zei: “uit haar Bergonzi tovert Philippens een wonderwereld aan kleur, van felrood tot mistig grijs.”
Rosanne Philippens is een van Nederlands beste violisten en valt mede op door haar oprechte en open manier van presenteren en haar vermogen heel direct te communiceren met het publiek. Sinds het winnen van het prestigieuze Nationaal Vioolconcours (in de volksmond „Oskar Back Concours”), gehouden in de zalen van het Concertgebouw te Amsterdam, is haar ster rijzende.
Sindsdien heeft Rosanne haar grenzen letterlijk verlegd: zo won ze recentelijk de eerste prijs op het Internationaal Vioolconcours in Freiburg (september 2014) en treedt ze op in de Berlijnse en Hamburgse Philarmonieën. Ook is ze kort geleden de samenwerking aangegaan met Julien Quentin, een Franse pianist woonachtig in Berlijn.
In 2014 oogste Rosanne veel lof bij haar debuut met wereldberoemd dirigent Yannick Nezét-Seguín en de Rotterdam Philarmonic Strings.
Afgelopen zomer nam ze voor het internationale platenlabel Channel Classics haar tweede CD op, “MYTH”. Haar debuut-CD “Rhapsody”, die in 2013 uitkwam, is zeer goed ontvangen door zowel pers als publiek. De Volkskrant schreef naar aanleiding van de CD over Rosanne: „ In vioolspelend Nederland hebben de vrouwen zo langzamerhand het monopolie. Ga maar na: koud was Janine Jansen doorgebroken, of daar trad Liza Ferschtman aan. En amper nestelt Simone Lamsma zich aan de top, of Rosanne Philippens (1986) beklimt het podium.”
Rosanne treedt geregeld op als soliste in de grote zaal van het Concertgebouw. Als kamermusicus speelde ze ook al meerdere keren in de kleine zaal.
Naast het samenspelen met grote namen als Guy Braunstein, Amihai Grosz, Nicolas Altstaedt, Liza Ferschtman is ze ook samenwerkingen aangegaan met popartiesten als Trijntje Oosterhuis en Ilse de Lange. Rosanne verkent graag de grenzen van de muzikale genres.
Ze is een veelgevraagd kamermusicus en wordt uitgenodigd voor festivals in Duitsland, Israël en Frankrijk.
Rosanne speelt vanaf haar derde jaar viool. Op jonge leeftijd kreeg ze les van Anneke Schilt en Coosje Wijzenbeek, tijdens haar studies van Vera Beths en Ulf Wallin. Naast de wekelijkse lessen kreeg ze sporadisch les van Herman Krebbers. Nog steeds bezoekt ze regelmatig Anner Bijlsma voor zeer nuttige lessen op de solostukken van Bach. Rosanne sloot zowel haar bachelor als masterstudie in respectievelijk Den Haag en Berlijn summa cum laude af.
In september 2015 gaat Rosanne als soliste op tournee met het Noord Nederlands Orkest, in de maanden daarop zal ze soleren met het Philharmonisches Orchester in Freiburg en in november creëert ze met het Residentie Orkest een aantal cross-over avonden in het Paard van Troje in Den Haag. U kunt haar website in de gaten houden www.rosannephilippens.com of haar volgen op haar Facebookfanpage https://www.facebook.com/ rosanne.philippens
Sindsdien heeft Rosanne haar grenzen letterlijk verlegd: zo won ze recentelijk de eerste prijs op het Internationaal Vioolconcours in Freiburg (september 2014) en treedt ze op in de Berlijnse en Hamburgse Philarmonieën. Ook is ze kort geleden de samenwerking aangegaan met Julien Quentin, een Franse pianist woonachtig in Berlijn.
In 2014 oogste Rosanne veel lof bij haar debuut met wereldberoemd dirigent Yannick Nezét-Seguín en de Rotterdam Philarmonic Strings.
Afgelopen zomer nam ze voor het internationale platenlabel Channel Classics haar tweede CD op, “MYTH”. Haar debuut-CD “Rhapsody”, die in 2013 uitkwam, is zeer goed ontvangen door zowel pers als publiek. De Volkskrant schreef naar aanleiding van de CD over Rosanne: „ In vioolspelend Nederland hebben de vrouwen zo langzamerhand het monopolie. Ga maar na: koud was Janine Jansen doorgebroken, of daar trad Liza Ferschtman aan. En amper nestelt Simone Lamsma zich aan de top, of Rosanne Philippens (1986) beklimt het podium.”
Rosanne treedt geregeld op als soliste in de grote zaal van het Concertgebouw. Als kamermusicus speelde ze ook al meerdere keren in de kleine zaal.
Naast het samenspelen met grote namen als Guy Braunstein, Amihai Grosz, Nicolas Altstaedt, Liza Ferschtman is ze ook samenwerkingen aangegaan met popartiesten als Trijntje Oosterhuis en Ilse de Lange. Rosanne verkent graag de grenzen van de muzikale genres.
Ze is een veelgevraagd kamermusicus en wordt uitgenodigd voor festivals in Duitsland, Israël en Frankrijk.
Rosanne speelt vanaf haar derde jaar viool. Op jonge leeftijd kreeg ze les van Anneke Schilt en Coosje Wijzenbeek, tijdens haar studies van Vera Beths en Ulf Wallin. Naast de wekelijkse lessen kreeg ze sporadisch les van Herman Krebbers. Nog steeds bezoekt ze regelmatig Anner Bijlsma voor zeer nuttige lessen op de solostukken van Bach. Rosanne sloot zowel haar bachelor als masterstudie in respectievelijk Den Haag en Berlijn summa cum laude af.
In september 2015 gaat Rosanne als soliste op tournee met het Noord Nederlands Orkest, in de maanden daarop zal ze soleren met het Philharmonisches Orchester in Freiburg en in november creëert ze met het Residentie Orkest een aantal cross-over avonden in het Paard van Troje in Den Haag. U kunt haar website in de gaten houden www.rosannephilippens.com of haar volgen op haar Facebookfanpage https://www.facebook.com/ rosanne.philippens
PERSBERICHT 25-02-2015: Rosanne Philippens & de Barrere Stradivarius
Violiste Rosanne Philippens heeft zojuist op Radio 4 bekend gemaakt verheugd te zijn dat zij komende vrijdag tijdens de CD-Presentatie van haar tweede cd bij Channel Classics -“MYTH: Rosanne Philippens plays Szymanowski”- voor het eerst publiekelijk de Barrere zal bespelen! Ten grondslag hieraan ligt dat het Elise Mathilde Fonds, eigenaar Coen van Beuningen, violiste Janine Jansen en vioolpedagoge Coosje Wijzenbeek gezamenlijk hebben besloten dat de Barrere, de viool gebouwd door Antonio Stradivari in 1727, een jaar lang door Rosanne Philippens bespeeld zal worden met oog op het blijven bijdragen aan de ontwikkeling van jong talent.
“Ik zet me graag in om een jonge talentvolle violist(e) te vinden bij wie de Barrere eenzelfde stimulerende rol kan spelen en bij wie de Barrere in goede handen is. Ik heb mijn vioolpedagoge Coosje Wijzenbeek om advies gevraagd. Wij beiden zouden het fijn vinden als langs deze weg de bijdrage van het Elise Mathilde Fonds aan de ontwikkeling van jong talent voortgezet kan worden en zullen daarin graag een aktieve rol spelen.” — Janine Jansen
“Op een viool spelen van dit kaliber, waar bijna 15 jaar lang vioolconcerten op zijn gespeeld door een violiste die ik zeer bewonder, is een ware verrijking. Nieuwe klankwerelden ontvouwen zich en het inspireert tot nieuwe interpretaties van muziek. Ik voel mij zeer vereerd deze prachtige Barrere een jaar lang te mogen bespelen en krijg de grote glimlach niet van mijn gezicht!” — Rosanne Philippens
Nieuwe CD - Op 27 februari 2015 viert Rosanne het uitkomen van Rosanne's tweede CD met muziek van de Poolse componist Karol Szymanowski.
Thomas Beijer, piano
Thomas Beijer (1988) is een jonge pianist en componist die wordt geprezen om zijn excellente techniek en artistieke integriteit. In zijn composities en gepassioneerde spel komt een helder en diepgaand muzikaal inzicht tot uiting.
Thomas studeerde bij Jan Wijn aan het Conservatorium van Amsterdam en volgde masterclasses bij onder anderen Jorge Luis Prats, Emanuel Ax, Menahem Pressler, Murray Perahia, Pascal Devoyon, Jacques Rouvier en Elza Kolodin. In 2011 sloot hij zijn Masterstudie af met de hoogste onderscheiding.
Met het winnen van het YPF Nationaal Pianoconcours 2007 plaatste hij zich aan de top van een nieuwe generatie jonge pianisten in Nederland. De internationale jury omschreef hem als "een zeer interessante muzikale persoonlijkheid met onderscheidende ideeën over muziek. Een waar kunstenaar."
Thomas geeft sinds zijn tiende jaar recitals in Europa en Azië en als solist speelde hij onder meer pianoconcerten van Mozart, Beethoven, Brahms, Grieg, Franck, Ravel, Gershwin en Adams, onder andere met het Residentie Orkest, Het Brabants Orkest, Amsterdam Sinfonietta en het Nederlands Studenten Orkest. Hij werkte met dirigenten als Neeme Järvi, Nicholas Milton, Ed Spanjaard en Bas Wiegers.
Zijn repertoire reikt van zeventiende-eeuwse muziek tot hedendaagse composities. Een speciale affiniteit heeft hij met Spaanse muziek; werken van de componisten Albéniz, Granados en De Falla maken regelmatig deel uit van zijn programma's.
Thomas Beijer is een veelzijdig musicus. Naast zijn solo-optredens is hij ook actief als componist en gepassioneerd kamermusicus. Hij maakt deel uit van de Amsterdam Chamber Soloists en is regelmatig te gast bij Camerata RCO, het kamermuziekensemble van het Koninklijk Concertgebouworkest.
In 2008 verscheen Thomas Beijers debuut-cd, met werken van Brahms. Zijn tweede cd, met muziek van Rachmaninoff, volgde in 2012. Lyrone Records bood Thomas in 2013 een contract aan, wat resulteerde in de release van Canción y Danza en de voorbereiding van zijn vierde cd, die in 2015 zal verschijnen. Zijn opnames zijn wereldwijd verkrijgbaar in ruim 40 landen. Thomas ontvangt steun uit een trustfund dat hem beschikbaar is gesteld door de Young Pianist Foundation
Thomas studeerde bij Jan Wijn aan het Conservatorium van Amsterdam en volgde masterclasses bij onder anderen Jorge Luis Prats, Emanuel Ax, Menahem Pressler, Murray Perahia, Pascal Devoyon, Jacques Rouvier en Elza Kolodin. In 2011 sloot hij zijn Masterstudie af met de hoogste onderscheiding.
Met het winnen van het YPF Nationaal Pianoconcours 2007 plaatste hij zich aan de top van een nieuwe generatie jonge pianisten in Nederland. De internationale jury omschreef hem als "een zeer interessante muzikale persoonlijkheid met onderscheidende ideeën over muziek. Een waar kunstenaar."
Thomas geeft sinds zijn tiende jaar recitals in Europa en Azië en als solist speelde hij onder meer pianoconcerten van Mozart, Beethoven, Brahms, Grieg, Franck, Ravel, Gershwin en Adams, onder andere met het Residentie Orkest, Het Brabants Orkest, Amsterdam Sinfonietta en het Nederlands Studenten Orkest. Hij werkte met dirigenten als Neeme Järvi, Nicholas Milton, Ed Spanjaard en Bas Wiegers.
Zijn repertoire reikt van zeventiende-eeuwse muziek tot hedendaagse composities. Een speciale affiniteit heeft hij met Spaanse muziek; werken van de componisten Albéniz, Granados en De Falla maken regelmatig deel uit van zijn programma's.
Thomas Beijer is een veelzijdig musicus. Naast zijn solo-optredens is hij ook actief als componist en gepassioneerd kamermusicus. Hij maakt deel uit van de Amsterdam Chamber Soloists en is regelmatig te gast bij Camerata RCO, het kamermuziekensemble van het Koninklijk Concertgebouworkest.
In 2008 verscheen Thomas Beijers debuut-cd, met werken van Brahms. Zijn tweede cd, met muziek van Rachmaninoff, volgde in 2012. Lyrone Records bood Thomas in 2013 een contract aan, wat resulteerde in de release van Canción y Danza en de voorbereiding van zijn vierde cd, die in 2015 zal verschijnen. Zijn opnames zijn wereldwijd verkrijgbaar in ruim 40 landen. Thomas ontvangt steun uit een trustfund dat hem beschikbaar is gesteld door de Young Pianist Foundation