Reeuwijk Klassiek 33 jaar kamermuziek!
  • CONCERTEN
    • laatste seizoen >
      • 23 MEI 25 - Wibi Soerjadi
      • 28 MRT 25 - FUSE
      • 21 FEB 25 - Maria & Nathalia Milstein
      • 17 JAN 25 - Pauline Oostenrijk
      • 29 NOV 24 - ROCTET
      • 18 OKT 24 - Ella van Poucke & Caspar Vos
      • 20 SEP 24 - Thomas Beijer
    • 19 SEP 25 - Lavinia Meijer
    • 31 OKT 25 - Hannes Minnaar
    • 28 NOV 25 - Klara Würtz & s.c.
    • 16 JAN 26- Anastasia Feruleva & Frank van der Laar
    • 27 FEB 26 - Rosanne Philippens & Thomas Beijer
    • 27 MRT 26 - Animato Kwartet
    • Eerdere concerten >
      • ​15 MRT 24 - Berghout Ensamble
      • 16 FEB 24 - Matangi Quartet
      • ​19 JAN 24 - Carel Kraaienhof Ensemble Calefax Reed Quintet
      • ​24 NOV 23 - Calefax Reed Quintet
      • ​27 OKT 23 - ​Isabelle van Keulen & Aleksandar Madzar
      • 22 SEP 23- Hannes Minnaar
      • 10 mrt 23 - Karin Strobos. Felicia van den End, Daria van den Bercken
      • 10 feb 23- Gwendolyn Mason, Caspar Vos
      • 13 jan 23 - Busch Trio
      • 18 nov 22 - Nicolas van Poucke
      • 14 okt 22 - INGELAST CONCERT Aristos Quartet
      • 14 okt 22 - Matangi Kwartet AFGELAST WEGENS CORONA
      • 16 sep 22 - Anastasia Feruleva, Frank van der Laar
      • Zat 2 jul 22 - Diner Concert
      • zat 28 mei 22 - Katona Twins
      • 13 mei 22 - Ramon van Engelenhoven, piano
      • 25 mrt 22 - Benjamin Kruithof & Hanna Shybayeva
      • 18 feb 22 - Noé Inui & Vassilis Varvaresos
      • 21 jan 22 - (afgelast) Karin Strobos, mezzosopraan, Daria van den Bercken, piano en Felicia van den End, fluit
      • 26 nov 21 - Lavinia Meijer met Ciconia Consort
      • 29 okt 21 - Van Baerle trio
      • 24 sept 21 - Marietta Petkova, piano
      • Zomerconcert 2021
      • Afgelast in seizoen 2020 - 2021 >
        • AFGELAST - 25 sept '20 - Marietta Petkova, piano
        • AFGELAST - 27 nov 20 - Karin Strobos, mezzosopraan, Daria van den Bercken, piano en Felicia van den End, fluit
        • AFGELAST - 30 okt 20 - Van Baerle trio
        • AFGELAST - 5 jan 21 - Noé Inui & Vassilis Varvaresos
        • AFGELAST - 12 feb 21 - Anastasia Feruleva, cello en Frank van der Laar, piano
        • AFGELAST - 19 mrt 21 - Ciconia Consort
        • AFGELAST - 9 APR 2021 Anastasia Kobekina en Hanna Shybayeva
      • Seizoen 2019 - 2020 >
        • 27 sept 19 - Klára Würtz
        • 1 nov 19 - Nino Gvetadze, Frederike Saeijs, Maja Bogdanovic
        • 29 nov 19 - Razvan Stoica, viool en Andreea Stoica, piano
        • 17 jan 20 - Charlotte Haesen met strijkkwartet met leden van het Nederlands Philharmonisch Orkest
        • 21 feb 20 - Ensemble Lumaka
        • 27 mrt 20 - Anastasia Kobekina en Hanna Shybayeva
      • Seizoen 2018-2019 >
        • 29 maart 19 - Erard Ensemble
        • 22 feb 19 - Meesterpianist Misha Fomin
        • 18 jan 19 -Gwendolyn Masin & Friends
        • 30 nov 18 -Juliette Hurel Fluit et ses amis
        • 19 okt 18 - Meesterpianist Naum Grubert
        • 21 sept 18 - Utrecht String Quartet
      • Seizoen 2017-2018 >
        • 20 apr 18 - Lisa Jacobs & Ksenia Kouzmenko
        • 9 maart 18 - Izhar Elias & Fernando Cordas
        • 19 jan 18 - Busch Piano Trio
        • 24 nov 17 - Anastasia Kobekina, & Hanna Shybayeva
        • 27 okt 17 - Nino Gvetadze
        • 29 sept 17 - Pauline Oostenrijk & Enno Voorhorts
      • Seizoen 2016-2017 >
        • 12 mei 17 - Ivo Janssen
        • 10 maart 17 - Noé Inui & Vassilis Varvaresos
        • 20 jan 17 - Hexagon Ensenble
        • 2 dec 16 - Klara Würtz & Timora Rosler
        • 4 nov 16 - Doric String Quartet
        • 7 okt 16 - Voces Intimae
      • Seizoen 2015 -2016 >
        • 15 apr '16 - Storioni Trio
        • 4 mrt '16 - Ruysdael Kwartet
        • 22 jan '16 - Carel Kraayenhof, Juan Pablo Dobal
        • 27 nov '15- Ella van Poucke Trio
        • 23 okt '15 - Marietta Petkova, piano
        • 25 sep '15- Berlage Saxophone Quartet
      • Seizoen 2014 - 2015 >
        • 24 apr '15 - Klara Würtz
        • 6 mrt '15 - Rosanne Philippens, viool en Thomas Beijer, piano
        • 16 jan '15 - Remy van Kesteren, harp met Trio 42
        • 28 nov '14 - Frederieke Saeijs, viool en Marlon Titre, gitaar
        • 24 okt '14 - Pauline Oostenrijk, hobo en Quimias trio
        • 19 sept '14 - Winnaars Prinses Christina Concours
      • Seizoenen 1991 t/m 2013
  • ABONNEMENT 2025-2026
  • Nalaten aan ReeuwijkKlassiek
  • Vleugelfonds
  • VRIENDEN
  • locatie
  • sponsors
  • over ons
  • Eregalerij
  • Regels bij Verhindering / AVG / Privacy Verklaring
  • ANBI giften
  • bestuur
  • financieel
  • Concertfolder via e-mail
  • abonnement 25-26
  • Concertreeks 25-26

hexagon   ensemble

Vrijdag  20 januari  2017                                20:15 uur

Foto
Foto

Wout van den Berg – fluit
Bram Kreeftmeijer – hobo
Arno van Houtert – klarinet
Marieke Stordiau – fagot
Christiaan Boers – hoorn
Frank Peters – piano


Het programma   :   'Tussen wenen  en  parijs'

Anton Reicha (1770-1836)
- Kwintet in G groot opus 99 nr. 6
(1818)
- fluit-hobo-klarinet-fagot-hoorn

Ludwig van Beethoven (1770-1827)
- Kwintet in Es groot opus 16
(1796)
- hobo-klarinet-fagot-hoorn-piano

Pauze


André Caplet (1879-1925)
- Quintette
(1898)
- fluit-hobo-klarinet-fagot-piano

Jean Francaix (1912-1997)
- L’Heure du Berger
(1947)
- fluit-hobo-klarinet-fagot-hoorn-piano



toelichting

In dit programma zijn drie kwintetten en een sextet opgenomen. Elk van de kwintetten heeft een andere bezetting waardoor de concertbezoeker telkens wordt geconfronteerd met een andere klankkleur.

Anton Reicha was een Tsjechisch-Franse componist. Hij begon zijn loopbaan als musicus in 1785, toen hij met zijn oom toetrad tot het orkest van de Keulse keurvorst in Bonn. Vanaf 1794 leefde hij eerst in Hamburg en later in Wenen. In 1808 vertrok hij naar Parijs, waar hij voor de rest van zijn leven blijft. Behalve zijn composities zijn ook zijn geschriften over compositieleer en het pianospel van grote betekenis. Tot zijn leerlingen behoorden onder anderen de componisten Franz Liszt, Charles Gounod, César Franck en Hector Berlioz. Grote bekendheid verwierf Reicha, samen met Franz Danzi, als grondlegger van het blaaskwintet. Hij schreef maar liefst 24 kwintetten voor deze bezetting. Zijn Kwintet in G groot kenmerkt zich door grote virtuositeit, een expressieve melodievoering en originele harmonieën.

Ludwig van Beethoven
Zijn kwintet voor piano en blazers opus 16 is vermoedelijk een van de belangrijkste werken uit Beethovens eerste periode. Het werk werd in 1796 besteld door enkele Praagse blazers. Beethoven modelleerde zijn kwintet naar het twaalf jaar eerder ontstane kwintet van Mozart in dezelfde bezetting. Zelfs de toonsoort is identiek. Veel valt te zeggen over de overeenkomsten met Mozarts opus, maar de verschillen zijn niet minder frappant. Gaat het bij Mozart om pure kamermuziek, Beethoven lijkt een pianoconcert in kleine bezetting geschreven te hebben. Bovendien is Beethovens muziek op grotere schaal opgezet, met name het eerste deel dat ongeveer de helft van het gehele werk beslaat. De grootse langzame inleiding verraadt duidelijk de invloed van Haydn, één van Beethovens leermeesters. Hier en verderop in het openingsdeel, bij de doorwerking, heeft de muziek een haast symfonische inslag en meer dan in welk ander vroeg werk lijkt Beethoven alvast een voorschot te nemen op de negen symfonieën die hij later zou schrijven. Net als het eerste deel is ook het lyrische Andante complexer van aard dan het overeenkomstige deel bij Mozart. Dit Kwintet wordt op uiterst luchtige wijze afgerond met een speels Rondo.

André Caplet
Hij werd in zijn tijd beschouwd als één van de begaafdste leerlingen van het Parijse conservatorium. Zijn Quintette werd kort na het ontstaan in 1898 onderscheiden met een prestigieuze prijs. Drie jaar later versloeg hij Ravel bij het dingen naar de Prix de Rome met de cantate Myrrha. Caplet begon aan een dubbele loopbaan als componist en dirigent. Vanaf 1907 was hij bevriend met Debussy, die onder meer de orkestratie van Le Martyre de Saint Sébastien aan hem toevertrouwde. Mede door zijn andere activiteiten liet Caplet slechts een klein maar zeer verfijnd oeuvre na, met nadruk op vocale muziek. Tot Caplets weinige kamermuziekwerken behoort het Quintette voor fluit, hobo, klarinet, fagot en piano. Het werd voor het eerst uitgevoerd op 30 maart 1900 door de Sociétédes Instruments à Vent.
Het vernieuwende element zit in het Quintette vooral in Caplets gebruik van kleur. Het openingsdeel is geschreven in sonatevorm. Met een grote verbreding wordt dit Allegro con brio triomfantelijk afgesloten. Prachtig van sfeer is het lyrische langzame deel. Hierin is een glansrol weggelegd voor de klarinet, die een mooi melancholieke solo heeft, waarbij Caplet noteerde ‘avec un grand sentiment de tristesse’. Op het Adagio volgt een kort maar luchtig scherzo, waarin de piano en de blazers over elkaar heen buitelen. Een groots opgezette finale sluit het werk af. Het coda geeft een samenvatting van thematisch materiaal uit het eerste deel. Dit prille maar fraaie werk van Caplet werd, vreemd genoeg, in de twintigste eeuw sterk verwaarloosd. Gelukkig neemt de belangstelling voor Caplets oeuvre de laatste jaren weer toe.

Jean Francaix

Maurice Ravel zei over de jonge Jean Francaix: ‘Onder de gaven van dit kind zie ik de meest waardevolle waarover een vruchtbaar kunstenaar kan beschikken, die van de nieuwsgierigheid.’ Francaix was inderdaad een vruchtbaar componist. Hij schreef meer dan 200 werken. Zijn stijl wordt gekenmerkt door lichtvoetigheid en humor, maar ook door soms onverwacht verstilde momenten. Flitsend, virtuoos en hier en daar een tikkeltje uitdagend is het quasi-pastorale l'Heure du Berger, waarin de componist het vrouwelijke deel van La Douce France (jong, rijp, oud) een bijna onbarmhartige spiegel voorhoudt.


bestel  hier  uw  recum abonnement met 25% korting

Powered by Create your own unique website with customizable templates.